Dit effect heeft betrekking op de veranderingen in de gebruikerservaring als gevolg van nieuwe of verbeterde transport- infrastructuur en/of diensten. Kwaliteit en beleving spelen ook een rol bij de waardering van ruimtelijke kwaliteit en omgevingskwaliteit. Deze aspecten worden behandeld bij Ruimtelijke kwaliteit en omgevingskwaliteit. Betere kwaliteit en beleving zorgen voor welvaartsbaten, een vermindering leidt tot een afname van welvaart. 

Kwaliteit en beleving worden met name in beeld gebracht voor beleidsalternatieven die effecten hebben op openbaar vervoer en bij fietsen. De comfortwaardering wordt veelal via opslagfactoren op de reistijdwaardering gepresenteerd. Een opslagfactor kleiner dan 1 betekent dat de reistijdwaardering daalt, omdat het comfort hoger is dan gemiddeld. De reiziger die zich comfortabel voelt, heeft een lagere reistijdwaardering omdat die de reis minder vervelend vindt dan met minder comfort. Een opslagfactor groter dan 1 betekent dat de reistijdwaardering stijgt. De reistijdwaardering voor een specifieke comfortsituatie wordt berekend door de gemiddelde reistijdwaardering te vermenigvuldigen met een of meer opslagfactoren. Het Steunpunt Economische Expertise publiceert links naar studies met waarderingskengetallen voor diverse comfortaspecten.

Houd er rekening mee dat comfort kan veranderen naarmate het vervoersvolume zich ontwikkelt. De baten van een initiële verbetering kunnen met de tijd afnemen als het vervoersvolume toeneemt. Dit is vooral bij effecten die aan drukte zijn gerelateerd. Houd er ook rekening mee dat effecten voor bestaande en nieuwe reizigers kunnen verschillen. Bijvoorbeeld een beleidsalternatief dat zorgt voor nieuwe reizigers in het ov, kan leiden tot een comfortafname voor bestaande reizigers.