Het verkeers- en vervoerpatroon in een weekenddag (inclusief feestdagen; in het vervolg gemakshalve ‘weekenddag’ genoemd) verschilt van dat op een werkdag. De verkeersafwikkeling en de bijbehorende reistijden - en dus ook de reistijdeffecten en effecten op de reisafstanden - ten gevolge van een project op een werkdag kunnen niet zonder meer van toepassing worden verklaard op een weekenddag. Daarom is pragmatisch gekozen om de kwaliteit van de verkeersafwikkeling buiten de spitsen op een werkdag (de zogenaamde restdag) als representatief te beschouwen voor dat van een weekenddag. Dit document geeft een beschrijving van de bepaling van weekenddageffecten op basis van werkdageffecten in maatschappelijke kosten-batenanalyeses (MKBA’s) voor wegprojecten.

Disclaimer

De ophoogfactoren worden regelmatig herzien. Neem voor een nieuw project of onderzoek contact op met see@rws.nl voor de nieuwste factoren. 

De bereikbaarheidseffecten zijn de zogenoemde directe effecten van infrastructuur en vormen veelal de grootste batenpost in een transport-MKBA. Alvorens de bereikbaarheidseffecten in monetaire eenheden te kunnen uitdrukken, is invoer nodig vanuit de verkeers- en vervoermodellen. Deze berekenen de belangrijkste bereikbaarheidseffecten:

  • reistijdeffecten
  • effecten op de reisafstand

Binnen Rijkswaterstaat worden het LMS en het NRM toegepast. Deze modellen prognosticeren het verkeers- en vervoerpatroon van een gemiddelde werkdag. Dit betekent dat de uitkomsten van het LMS/NRM de effecten bepalen voor een werkdag.

Voor een MKBA zijn echter de effecten op jaarbasis nodig, dus niet alleen van de werkdagen, maar ook van de weekenddagen. De bereikbaarheidseffecten op een weekenddag kunnen worden afgeleid van de effecten op een werkdag.

Werkdagen en weekenddagen

Het verkeers- en vervoerpatroon in een weekenddag (inclusief feestdagen; in het vervolg gemakshalve ‘weekenddag’ genoemd) verschilt van dat op een werkdag. De verkeersafwikkeling en de bijbehorende reistijden - en dus ook de reistijdeffecten en effecten op de reisafstanden - ten gevolge van een project op een werkdag kunnen niet zonder meer van toepassing worden verklaard op een weekenddag. Daarom is pragmatisch gekozen om de kwaliteit van de verkeersafwikkeling buiten de spitsen op een werkdag (de zogenaamde restdag) als representatief te beschouwen voor dat van een weekenddag.

Voor het bepalen van de bereikbaarheidseffecten op weekenddagen zijn daarom factoren -we noemen die ‘weekenddagfactoren’ - bepaald die het mogelijk maken om de effecten op een weekenddag af te leiden van de effecten op een werkdag. Op basis van het aantal werk - en weekenddagen in een jaar kan vervolgens het jaartotaal van de bereikbaarheidseffecten worden bepaald.

In tabel 1 staan het aantal werkdagen en niet-werkdagen per jaar voor een aantal jaren.

Tabel 1 Werkdagen en weekenddagen per jaar
Aantal dagen2002200320042005200620072008gemiddeld
Werkdagen251253255256254254255254
Niet-werkdagen114112111109111111111111

Hieruit heeft WVL de volgende advieswaarden afgeleid:

  • Aantal werkdagen per jaar = 254
  • Aantal weekenddagen per jaar = 111

Bepaling van de weekenddagfactoren voorbereikbaarheidseffecten

Om van de effecten in de restdag te komen tot de effecten in een weekenddag zijn twee rekenslagen nodig:

  • Van restdagtijd naar een etmaal.
  • Van dit geconstrueerde etmaal naar een weekenddag.

De weekenddagfactoren zijn dan ook opgebouwd uit twee bouwstenen: 

  • De ratio ‘etmaalverkeer/restdagverkeer’ op een werkdag; met deze ratio worden de restdageffecten van een werkdag opgehoogd naar een werkdagetmaal.
  • De ratio ‘weekenddagverkeer/werkdagverkeer’ per etmaal; met deze ratio wordt dit geconstrueerde werkdagetmaal omgezet naar een weekendetmaal.

Voor het bepalen van deze ratio’s is gebruik gemaakt van het aantal afgelegde voertuigkilometers in de restdag van een werkdag, in de hele werkdag en in een weekenddag.

‘Weekenddagfactoren’

Bovenstaande bouwstenen (ratio’s) tezamen leiden tot de weekenddagfactoren. 

Dit resulteert in de weekenddagfactoren in tabel 2. Met deze factoren kunnen de restdageffecten worden vermenigvuldigd om te komen tot de effecten op een weekenddag. Om de suggestie van schijnnauwkeurigheid te vermijden wordt aanbevolen de afgeronde getallen te gebruiken.

Tabel 2 Weekenddagfactoren
MotiefWeekenddagfactorenAantal weekenddagenOphoogfactoren weekenddag naar jaar (afgerond)
Overig1,902111211
Werk0,16411118
Zakelijk0,09411110
Bestel L10,68411176
Bestel L20,54211160
Vracht L20,37311141
Vracht L30,29311133

Berekening jaartotaal weekenddagen

Voor de berekening van het jaartotaal over alle weekenddagen worden de berekende effecten (reistijd en reisafstand) van een weekenddag, per motief, vermenigvuldigd met 111 ( het totaal aantal weekenddagen in een jaar).

Berekening jaartotaal werkdagen

Voor de berekening van het jaartotaal over alle werkdagen worden de berekende effecten (reistijd en reisafstand) van een werkdag (uitkomst LMS/NRM), per motief, vermenigvuldigd met 254 ( het totaal aantal werkdagen in een jaar).

Berekening jaartotaal

Het jaartotaal is de optelling van het jaartotaal werkdagen en het jaartotaal weekenddagen.

Colofon

Eric Molenwijk, Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving

26 mei 2025